Våldtäkter och samhällsproblem

Jag har haft en uppgift i skolan som handlar om olika samhällsfrågor/problem, så jag valde att skriva om våldtäkter. Innan det här har jag alltid reagerat starkt mot detta när jag läst artiklar om män som har blivit frisläppta efter rättegångar. Av 6000 anmälningar blir endast 200 fall som blir fälda för domen. Det tros endast vara 10-20 % som anmäler för våldtäkt i Sverige, så mörkertalet kring våldtäkter är oerhört högt. Det är helt sjukt hur många som egentligen blir utsatta för sexuella övergrepp. Alla har rätten till sin egen kropp, ingen annan har rätten att bestämma över någon annans kropp.
 
Jag har läst inlägg av unga tjejer på olika tjejerjouren som berättar om när de blivit våldtagna. Blir så upprörd över sådant, hur folk tar sig friheten att utsätta en annan människa för dessa obehagliga upplevelser. Det sjukaste är hur alla uppmanar unga tjejer att vara försiktiga när de är påväg hem sent en lördag kväll, att de inte ska klä sig för utmanande. Men killarna då? Varför kan ingen trycka in i deras skalle att man kanske inte ska lägga fingrarna på en kropp som skriker nej! Samhällets syn på kvinnor och män, sex och makt är skruvad. Ingen har rätt till att bestämma över någon annan, ingen har rätt att överta någons kropp. För det är precis det dem gör, de bara tar utan tillåtelse. Som att det vore deras egen kropp. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback